szeretet2012.reismee.nl

Dag 2 en 3

Goedemiddag allemaal,

Gisteren zijn we na een lange reis dan eindelijk aangekomen in Slowakije. Daar stond Gyorky klaar om ons welkom te heten in Rimavska Sec. In de kerk had hij wat te drinken voor ons en konden we even bijkletsen/kennis maken. Het voelde goed om hier weer te zijn voor degene die er al eerder geweest zijn. Om bekende mensen te zien.

Daarna zijn wij verder gereden naar Chanava waar wij de hele week zullen slapen. Tussen oudere mensen slapen is ook iets unieks/bijzonders/gezelligs. We werden hartelijk ontvangen door de bewoners. Even hadden we wat tijd voor ons zelf, wat ook wel wenselijk is na zo'n reis. Zoals op de vorige reizen ook al is gebleken loopt het nooit zoals je van te voren bedenkt en verwacht. Akos, onze gastheer in Chanava, had een belangrijke vergadering en was er dus niet. We werden door Anita, Veronica en Christina voorzien van eten. Veronica sprak als enige goed engels wat erg fijn is.Na een heerlijke Slowaakse maaltijd, hebben we bij onze slaapplaats samen bijbelstudie gedaan, de liederen voor in de kerk geoefend en daarna een gezellige avond gehad samen. Daarna ging het lampje uit en op naar de nieuwe dag.

De volgende morgen (vandaag dus) werden we om 8.30 verwacht voor ons ontbijt. Dit ontbijt hield in: drie dikke worsten met brood en mosterd. Lekker, dat zeker, maar wel weer even omschakelen van Nederlands ontbijt naar Slowaaks ontbijt. De meesten hebben er wel van genoten! Zeker, onder het genot van een heerlijk kopje warme limonade. Tenminste, daar leek het sterk op. Met goedgevulde magen gingen wij weer terug om ons voor te bereiden op de mime en het zingen in de kerk. Na bloed, ZWEET en tranen zijn we richting Rimavska Sec gegaan om een kerkdienst van Helena bij te wonen. Bijzonder om samen met christenen van een andere cultuur met andere taal God te mogen aanbidden. Helemaal als Helena de zegen voor ons in het Nederlands opzegt. Na een kerkdienst van max. drie kwartier(!) verlaat Helena ons en gaan we op het grasveldje voor de kerk muziek maken in de hoop zo contact te kunnen leggen met de mensen van het dorpje. Er is gedanst, gezongen, gevoetbald, gevolleybald met de kids daar. Bijzonder om te zien hoe verlegen en afwachtend ze zijn, hoe enthousiast ze daarna zelf gaan zingen of voetballen.

Om 13.30 werden we weer verwacht voor onze lunch in de plaatselijke gaarkeuken van het verzorgingstehuis. Het eten van het verzorgingshuis wordt hier bereid en daarna naar het verzorgingstehuis gebracht. Eerst wordt er soep op tafel geserveerd. Deze smaakte erg goed en dat was te merken. Sommigen dachten dat ze niet meer kregen en toen ze het hoofdgerecht (rijst met kip) voorgeschoteld kregen kostte het sommige enige moeite om dit nog op te eten. Alweer met goedgevulde buikjes liepen wij naar de kerk, waar volgens Gyorgi een kerkdienst zou zijn om half 3. Toen wij daar aankwamen was er echter niemand te bekennen. Even later hoorden we mensen zingen en gingen op onderzoek uit. Dit bleek een begravenis te zijn, die Akos, onze gastheer in Chanava, voor mocht gaan. Na afloop van de begravenis zijn we met Akos mee gegaan naar zijn huis voor een drankje. Fijn om gelijk weer hartelijk te worden ontvangen door Akos. Daar zijn we er achter gekomen dat we bij het verkeerde kerkje stonden en eigenlijk in het plaatsje Ciz moesten zijn, een dorpje even verderop. Echter dit mocht de pret niet drukken en we hebben gezellig met Akos wat gekletst en doorgenomen voor de aankomende dagen. Helaas hadden we niet alle tijd om te kletsen, want om 16.00 uur stonden Zsusan en Sabolc klaar met flinke hapjes, waaronder een goeie chocoladetaart voor Walther!

Ja, vandaag mochten we ook Walther zijn 23e verjaardag vieren. En dat hebben we niet ongemerkt voorbij laten gaan. We hebben een tshirt met een foto van Walther erop gegeven en bijna allemaal onzinnige cadeautjes wat grappige situaties opleverde.

En nu zitten we dus bij Zsusan, op de laptop. In de tuin klinken mooie liederen en straks wordt de bbq aangezet. Allemaal erg gezellig en zeker het weer werkt hier goed aan mee! (om 16.30 was het nog 29 graden!)

Wij gaan ons nu weer bij de groep voegen en hopen jullie morgen weer wat te laten weten.

Wist je datjes..

Wist je dat...

... we in opel Zafari op reis zijn in plaats van een opel Zafira (volgens Jolanda dan..) ?

... we per ongeluk verdwaald waren?

... we daardoor per ongeluk in Oostenrijk terecht kwamen?

... en we daardoor 10 min op de tolweg in Oostenrijk hebben gereden zonder Vignetten?

... en we daardoor een fikse boete hebben gekregen bij de grens?

... dat 240 euro was?!

... Senne alles positief vindt?

... En Sharon alles nice?

... Hijke een heel boek aan t schrijven is hier?

... Jolanda gisteren met een korte broek, hempje en UGGS buiten heeft gezeten?

... iedereen ze ziet vliegen door Andre en zijn hobby? (vogelaar)

... Chris een spiegel van de bus heeft beschadigd met behulp van een vrachtwagen?

... Sharon en Marieke nooit meer hun slaapkamerraam open laten en tegelijkertijd hun licht?

... Sharon en Marieke daardoor een uur lang muggen hebben doodgeslagen met hun slippers?

... Sharon en Marieke gered zijn van een supergrote meikever door de o zo geweldige Walther?

... Hijke door al dat geklap van de slippers niet kon slapen?

... Chris en Senne zich vanmorgen al hebben verslapen?

... Chris en Senne binnen 5 min gedoucht en al klaar waren?

... Robin in de fase ' trek aan mn vinger' is blijven hangen?

Jenny!

Als eerste: Walther gefeliciteerd jonge:D zo te horen was het een dag van genieten:D!
Verder vind ik het leuk om jullie verhalen te lezen en hoogte punt natuurlijk de wistje datjes ;) Sharon en Marieke ik hoop dat jullie beetje rustig kunnen slapen vannacht ;)
Walther nog een fijne verjaardag en ik hoop dat je de cadeautjes leuk vond haha

ik mis jullie En succes morgen :D

Thirza

Haaa guys! Wat goed om te lezen hoe jullie dag is geweest. Lekker zingen daar, gaaf. Ha Walther, dat T-shirt willen we wel even zien natuurlijk! Trek die maar aan op de terugweg :p (waar je nu nog niet aan moet denken...). Girls, succes met alle muggen.. Lang leve de stoere mannen die mee zijn ;). Geniet van daar, en doe je ding!! Zegen

Germartha

Beste mensen,
fijn om jullie berichten te lezen. Walther, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! een verjaardagsknuffel van alle van-Hoek-vrouwen van hier. (en Sharon natuurlijk ook!)
Heb een gezegende week met elkaar en de mensen daar; wij bidden voor jullie.
liefs, Germartha en gezin

Olaf & Eline

Jullie zijn er!!! Tof!

CHRIS...!? Je bent alweer lekker bezig :)
Ach js, jij rijdt toch nooit met je spiegels.. en scheren is 's ochtends ook geen pré dus binnen 5 min. klaar zijn is voor jou ook een makkie ;)

Wij wensen jullie nog heel plezier daar in het warme mooie Slowakije! Genieten!

Liefs, Olaf & Eline

Ps. Sharon&Marieke, ik (Eline) had 4 jaar geleden een klamboe mee... ideaaaaaal! (a)

Jeannette

Lieverds!! Geweldig om jullie verhalen te lezen! Wat zou ik graag even bij jullie om t hoekje willen kijken...Blijf jullie verhalen delen want ik wil echt alles horen/lezen :-) Ga deze verdere week met God in alles wat jullie voor de mensen daar maar ook voor elkaar kunnen betekenen!! Doe iedereen daar de groeten!! Lieve groet!!!

klarieke

eey lieve mensen

wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen,
dat warme limonade (thee) herken ik wel van roemenie daar drinken ze dat ook altijd op kinderkamp.
heel veel plezier met zn allen daar,
walther gefeliciteeerd
liefs klarieke

Sarah&Hedwig

Lieve zoon/stoere bro,
Op deze manier willen we je toch even met liefde feliciteren met je verjaardag. De appeltaart was heerlijk dus dank daarvoor;) Ook krijg je de felicitaties van Gert!! We hopen dat je het leuk gevierd hebt (maar zo te lezen wel), dat je het goed hebt en dat je komende week nog veel moois mee mag maken, zo aan het begin van je 24e levensjaar!
Veel liefs, je zussen, je ouders, je oma en je tante:)
... en de overburen ...

Ria

Hé zus, nichtje en alle andere broers en zussen in de Heer! heel gaaf om te lezen! wish I was there. Ik zie jullie zitten bij het ontbijt: laptop op schoot in de hoek..niet vergeten te eten! Heb een goede tijd samen.
Wees gezegend en wees een zegen!
lfs Ria
Is het 'zakgeld' al op? (en mijn steekpenningen;)

Vera

Walther van harte gefeliciteerd namens Het Volk hier in huize Volk.
Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat het jullie goed gaat ondanks de muggen.
Morgen begrijp ik gaan jullie naar school, hoop dat jullie een leuke dag hebben met de kinderen tegelijk denk ik dat het ook moeilijk is....................... succes !

Annelies

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en het gezellig hebben met elkaar! Fijne dagen!
We zullen aan jullie denken als we morgen over de kleedjesmarkt lopen ....

En ja, Jolanda is dol op woordspelletjes... :-)
Groetjes! xx

lean

Fijn dat jullie weer goed aangekomen zijn en een mooie zondag samen mochten beleven! We hopen en bidden voor jullie dat jullie veel liefde mogen uitdragen, en tot zegen mogen zijn daar voor de mensen. En heb het ook gezellig met elkaar .

Aline

Hééérlijk om jullie verhalen te lezen.! Alle verhalen leven voor mij. Herkenden de 'oudjes' jullie nog? en de kinderen uit het dorp, voor de kerk?? , Hyke, was "Ronaldo" weer in voor een dansje??

Heerlijk ook dat prachtige weer. En het blijft de hele week zo!! Tja,die muggen krijg je er dan wel bij, maar ik hoor ook liever het nachtelijke hondengeblaf dan zoemende muggen. Succes!!

Fijn dat jullie zelf heelhuids zijn aangekomen. Ook al heeft de bus een deukje en zijn jullie 240 euro armer. Jullie hadden in ieder geval , zo te lezen, erg veel plezier onderweg !!!
Gertjan hield vanmorgen een preek over "geen zorgen voor morgen , elke dag heeft genoeg aan zijn eigen lasten" Voor dat geld komt vast wel een oplossing. we houden gewoon nog een extra collecte

Robin , dikke knuffel. Ik hou van je !!!
En Walther, ook voor jou een dikke knuffel: Gefeliciteerd!!

Veel plezier en zegen voor iedereen !!

XXX Aline

Dick Rochat

Lieve Anne Marie,

Ben zeer benieuwd hoe de oudjes jouw spel hebben ervaren en welke belevenissen je met ze hebt meegemaakt. Kijk dus ook uit naar het verslag van vandaag.
In een boekje kwam ik de volgende betekenisvolle zinnen tegen die ik graag met je deel. Ze passen zo mooi bij de manier waarop jij en de anderen Geven. Nu ik dit type stelt Martin Brand 1000 vragen in zijn gelijknamig lied. Prachtig!

'En wijze man spreekt over Geven en zegt:
Je geeft maar weinig als je geeft van je bezittingen.
Pas wanneer je van jezelf geeft, geef je waarachtig.
Want wat zijn je bezittingen anders dan dingen die je bewaart en behoedt, bevreesd, omdat je ze morgen misschien nodig hebt?
Materie is als een bod die een hond begraaft in zand waarin geen spoor beklijft.
Is niet de vrees voor dorst terwijl je bron nog vol is, de enige dorst die onblusbaar is.
Het is goed om te geven wanneer daarom gevraagd wordt, maar beter is het ongevraagd te geven, vanuit begrip; voor hen is iemand die ontvangt een grotere vreugde dan het geven zelf.
Door de handen van die mensen spreekt God, en vanachter hun ogen glimlacht Hij de aarde toe'.
(vrij naar Kahlid Gibran, De Profeet)

Luister nu naar opwekkingslied 710 'Gebed om Zegen', gespeeld en gezongen door Sela. geweldig!

Veel liefs, zoenen en big hugs van Dick.

opa en Mariëtte

We leven nog steeds met jullie mee

Jansje

Wat geweldig te lezen jullie ervaringen!
Onze Koninginnedag was ook heerlijk zonnig en warm, 22 graden maar kan natuurlijk niet tippen aan jullie warmte.
Anne Marie geniet van alles en een fijne tijd toegewenst.

Ilona

Leuk dat jullie het zo bij houden. Veel plezier nog in Slowakije ! & Marieke (en iedereen die ik niet ken natuurlijk ook) geniet ervan!