szeretet2012.reismee.nl

dag 6

Ook deze morgen hebben we een heeerlijk ontbijtje gehad. Echte boterhammen met smeerkaas, boterhamworst en andere frutsels. Om half elf werden we verwacht in de school waar Helena catechisatie geeft. Dus dit keer waren we flink op tijd in de school. Helaas deze keer geen glaasje drinken, lekker koekje of slokje alcohol, maar gewoon helemaal niks.
Om half elf zijn we met Helena naar ons oude vertrouwde lokaal gegaan. Daar hebben we alles klaargezet om onze 'les' voor te bereiden. Het was leuk om oude bekenden te zien: Ferry, Maria, de lerares met de nogal grote neus (vraag maar aan Bobby Buursema) enz. Ook verschillende kinderen herkenden we van vorige jaren.
We konden helaas geen sportprogramma draaien, dus iedereen deed mee met de bijbelles. De mime liep heel goed. 't Was leuk om te horen dat de kinderen begrepen waar het over ging. Op deze manier brachten we zonder woorden de boodschap van Het Woord aan ze door.

Meester Arco en meester Andre werden vervolgens zwaar op de proef gesteld, want ze moesten hun verhaal dit keer in het Duits vertellen... Helena vertaalde de woorden van de beide mannen, zodat het verhaal van de Goede Herder ook hier verspreid kon worden. Deze test werd glansrijk doorstaan en er kwam een mooi schouwspel uit voort! Het was blijkbaar zo leuk dat twee jongens van de eerste groep gewoon nog een lesje bleven hangen! De kinderen konden het door de vertaling goed begrijpen. Hierna konden ze nog even met de tekeningen aan de slag en was er tijd voor wat socializen. Toch is drie kwartier voor 1 zo'n les al vrij weinig tijd. Dit herhaalden we drie keer, om daarna van de maaltijd te kunnen genieten. Sommigen van ons begaven zich moedig tussen de 'locals', maar bleven uiteindelijk toch als laatste over.
Wat ons opviel was dat er een rare sfeer hing, een beetje bedreigend, en dat de docenten er zo weinig mogelijk mee te maken wilden hebben. Misschien is het al moeilijk genoeg om op de school normaal les te geven..?

Na een korte pauze gingen we naar een klein schooltje in Rimavska Sec. Hier krijgen gemotiveerde Romakinderen de mogelijkheid om meer te leren. De vakken wiskunde, Engels, informatica en Hongaars worden gegeven. Op deze manier hebben kinderen de mogelijkheid om vervolgonderwijs te kiezen. met als gevolg: een kans op een baan. Sommige kinderen vinden het gewoon ook leuk op school, want thuis is het ' boring', zoals ze ons vertelden. Dat is precies het grote probleem: er is geen enkele stimualans vanuit de ouders, ze moeten het zelf doen. De school heet TERNIPE, dat betekent zoiets als 'jongelui' in de Roma-taal.

We hebben gesport, gedanst, gelachen, contact gmaakt en genoten van de kinderen die zichtbaar blij waren met onze aanwezigheid. Helaas hebben we weinig gezien van het lesprogramma, want het hele programma werd omgegooid voor ons.

Op dit moment eten we heerlijke Hollandse poffertjes (wat de boer niet kent......) Arco bakte ze weer bruin, we zitten helemaal onder de poedersuiker (hatsjiee!!). Anne Marie assisteert Szuszan met iets anders lekkers (we weten nog niet wat het is, maar het ruikt goed). Szuszan en Zsabolz zijn weer goede gastvrouw en gastheer.

Om tien uur vanavond willen we afscheid nemen van Helena en Georg. En dan zit onze missie er al weer op. We hebben in de tuin bijbelstudie gedaan en ook al voorzichtig ge-evalueerd (dit toetsenbord pakt geen trema, vandaar deze foute weergave van het woord ge-evalueerd).
Wist je dat:

• Senne niet alleen de bloemetjes buiten zet, maar ze ook water geeft (met David)
  • Arco soms maar zo op je op je rug springt. Nu heeft Andre een halve hernia.
  • Robin geen geheugenruimte meer heeft op zijn mobiel: er staan te veel telefoonnummers in zijn geheugen van ....... ??
  • Hijke nog steeds u zegt tegen Andre, hoewel hij daar niet altijd reden toe geeft
  • Rola vanmorgen gewoon lopend van de ontbijtschuur naar het Seniorenhuis is gelopen.
  • Er minder gerookt wordt: Marieke, Sharon, Christiaan en Jolanda: we zijn heel trots op jullie.
  • Walther bij nader inzien niet de verantwoordelijkheid op zich durft te nemen voor bovenstaande tekst. Andre wel
  • Anne Marie steeds weer iedereen een compliment geeft. Onze complimenten daarvoor.

Willeke

Ik wist het, ik wist het (misschien moet ik schrijven ik hoop het, ik hoop het) dat Chris minder is gaan roken.......Fantastisch zoon!!!!! Nu vol houden!!!Deze missie heeft dus nog veel meer goeds voort gebracht.
Jullie zijn echt goed bezig daar, die naschoolse opvang was 1,5 jaar geleden nog maar net opgestart, leuk dat jullie dit nu zijn gaan bekijken. De foto's zijn trouwens ook ontzettend mooi!! Ik bid en hoop dat jullie nog een fijne avond hebben en morgen kunnen beginnen aan een veilige thuisreis en waar wij overmorgen met smart op jullie staan te wachten met al jullie nieuwe ervaringen.

Heel veel liefs en een dikke knuffel voor Chris!!

Rieta

Geweldig!!!
Alles...... ook de foto's :).
Wat een mooi toch.....om zo tot een zegen te zijn en zoveel zegen te mogen ontvangen!
Ik wens jullie nog een fijne avond en een goede en voorspoedige thuisreis..... we kijken naar jullie uit!!
Liefs voor allemaal.
Ps. Ronnie... ILY.

galenkampjes

Hoi Jo en allemaal,
Wat een mooie verhalen en foto´s, leuk om te zien.
We zien uit naar het weerzien met jullie om alle verhalen te horen en nog meer foto´s te zien!
En fijne laatste avond en een behouden thuisreis toegebeden...
En Jo sms maar als de frituur aan kan...
Liefs van ons allemaal

Naomi

super leuk en mooi om alle verhalen en foto's (en weetjes) te lezen en te zien.
ik hoop dat jullie het daar erg goed hebben gehad.
veel plezier en succes nog even.
Liefs.
-ron tis best wel een beetje stil zonder jou..;s kom maar weer gauw thuis-

Aline

Robin energie kwijt? dan moet hij het wel heeel erg warm en /of of wel eeerg weinig slaap hebben gehad.
Ik vind het erg leuk dat jullie dit jaar ook welkom waren in de mannenkliniek. Gaaf !! Ik herkende al wat mannengezichten. Leuk !!!

Lieve Hyke, nog steeds niet geleerd om 'jij' te zeggen wanneer het mag?? Geniet je van de oudjes ??

Heb nog een fijne avond ( het is nu 1 -0 voor ajax..) en kom heelhuids terug !! Groeten aan iedereen en wel een hele dikke XXX voor Robin

Ilona

@marieke ; super goed dat minder roken, gaat de goeie kant op. Op school is het ook al minder ! Toppertje ! Geniet er nog even van xxxx

Danielle Bos

Wat een ontzettende leuke wist je datjes weer..en leuke foto's:)
Ron laat op een 1 of andere manier even weten hoelaat je vrijdag hier weer aankomt! Als ik dan beter ben kom ik je verwelkomen!

Liefs daantje!

Vera

Leuk dat jullie de verhalen met ons willen delen. Jullie zijn goed bezig en ik heb daar enorm veel respect voor! Jullie doen het toch maar even.
Doe voorzichtig en goede reis terug.
Warme groet

Arjan G.

Hoi Ron, het lijkt erop dat jij (en de anderen waaronder Walther natuurlijk) het goed naar je zin hebt. Je goed weet te vermaken. Fijn!!

Er zit ook een andere kant aan: wat is het stil hier!

Lieverd, geniet nog even en dan gezond en wel thuiskomen hoor. Alvast goede reis toegewenst jullie allemaal.

Xx.

Thirza

Ha, dat klinkt goed die wist-je-datjes! Allemaal :p!
Leuk om even wat foto's te kunnen zien van jullie. Ziet er tof uit. Wat gaat een week snel hè, alweer bijna vrijdag. Geniet nog van daar! En natuurlijk van elkaar. Dikke zegen! Liefs

Jannette Knopper

Waah!! Jullie eten klinkt heel normaal,, dat is niet echt Slowaaks... Niet eerlijk hoor!!
Maar voor de rest klinkt het heel vertrouwd en de heimwee zit er dik in hierzo... Doe voorzichtig op de terugweg en veel plezier ook nog, want in de auto's kan je echt de grootste lol hebben ;)
Liefs

Jenny!

Heerlijk die verhalen! En de foto's: geweldig!! Ik verlang er stiekem ook best wel een beetje.. Ceep up the Good work

Nienke

Hehe, Jo dat roken halen we dit weekend wel weer in!^^ Zie er naar uit je verhalen te horen. Goede reis terug en hoop tot morgen! Xxxx

Eline

Ik wist het, ik wist het (misschien moet ik schrijven ik hoop het, ik hoopt het) dat Chris minder is gaan roken....... Fantastisch broer!!! ;)

..Ben zo blij dat jullie een mooie week hebben gehad!
Geniet nog maar flink van elkaar en slaap lekker vannacht!

Chris, trap het gaspedaal van de bus maar flink in.. de taart staat morgenavond voor je klaar hier!

Kus, je zus!

Dick

Fijn dat jullie veilig thuis zijn gekomen. Als ik reflecteer op mijn ontmoeting met Anne Marie gisteravond, dan herken ik de woorden Blij, voldaan, moe en Wow!
Dank dat ik op deze manier met jullie heb mee mogen reizen! Veel respect voor dat wat jullie uit jullie harten en met Gods liefde daar met en voor die mensen hebben gedaan! Warme groet van Dick.